- Mewujudkan visi dan misi pendidikan alam sekitar berdasarkan Falsafah Pendidikan Negara.
- Menjadikan pendidikan alam sekitar sebahagian daripada perancangan kurikulum dan kokurikulum tahunan sekolah.
- Menubuhkan Jawatankuasa Sekolah Lestari yang terdiri daripada pentadbir, ahli PIBG, guru, kakitangan sokongan, dan wakil pelajar.
- Mewujudkan kerjasama antara pihak sekolah dengan Jabatan Alam Sekitar (JAS), Jabatan Sekolah, dan Pusat Pembangunan Ko-kurikulum Kementerian Pelajaran dan lain-lain agensi untuk pelaksanaan program-program pendidikan alam sekitar.
- Mewujudkan dan memantapkan koleksi bahan bacaan, rujukan dan multimedia alam sekitar di pusat sumber sekolah.
- Menyebarkan mesej alam sekitar dalam perhimpunan.
- Memberikan pendedahan mengenai nilai-nilai alam sekitar kepada ahli PIBG dan memperuntukkan kewangan yang mencukupi dari tabung PIBG untuk membiayai program pendidikan alam sekitar.
- Menganjurkan bengkel, ceramah, dan kursus alam sekitar kepada warga sekolah.
- Mengadakan dan melaksanakan peraturan sekolah yang berkaitan dengan alam sekitar.
- Memastikan pihak pengusaha kantin melaksanakan amalan mesra alam dan menguruskan pelupusan bahan buangan secara terancang.
- Menyediakan sudut maklumat alam sekitar di bilik darjah dan kawasan tertentu sekolah.
- Merancang, mengurus, dan memantau pelupusan sisa buangan berbahaya/ toksik seperti sisa-sisa makmal/ bengkel/ Ekonomi Rumah Tangga (ERT)/ Kemahiran Hidup secara selamat melalui peraturan yang ditetapkan.
- Menyediakan laporan panitia untuk memastikan guru panitia melaksanakan pendidikan alam sekitar merentasi kurikulum menggunakan format yang disediakan.
- Memberikan pengiktirafan kepada individu atau kumpulan yang menyumbang dan terlibat secara aktif dalam melaksanakan program pendidikan alam sekitar.
- Merancang aktiviti penyebaran maklumat kepada masyarakat setempat untuk meningkatkan alam sekitar.
Saturday, 16 July 2011
Komponen 1 : Pengurusan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment